EVDEN ÇALIŞMA REHBERİ

Yeni tip Koronavirüs salgınına karşı Evden çalışma uygulamalarına geçilmesi üzerine Akel İş Sağlığı ve Güvenliği tarafından hazırlanan “Evden Çalışma Rehberi” aşağıda bulunmaktadır.

 

GİRİŞ

• Mart 2020 itibari ile ülkemizde görülmekte olan ve tüm dünyada etkisi gösteren Korona virüs hastalığının (COVİD 19) yayılmasına karşı alınabilecek en etkili yöntem kişilerin temas etmesinin minimum seviyeye indirilmesidir.

• İşyerlerimizde teması azaltmak için nöbet sistemine geçilmiştir.

• Bu sistem; her departmandan nöbetçi belirleyerek bir kişinin ofiste çalışması ve koordineyi sağlaması, diğer çalışanların evlere yönlendirilerek uzaktan çalışmanın yapılmasının sağlamasıdır.

EVDEN YAPILAN ÇALIŞMALARDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Evden yapılan çalışmalarda  dikkat  edilmesi gerekenleri 6 Ana başlıkta veriyoruz.

1) Çalışma ortamının uygun olması

2) Ekranlı araçlar ile çalışma sırasında dikkat edilmesi gerekenler

3) Belirli aralıklar ile yapılması tavsiye edilen egzersizler

4) Evde çalışma sırasında dikkat edilmesi gereken güvenlik önlemleri

5) Korona virüs bulaşması riskini azaltmak için evde uygulanması gerekenler

6) Acil durum sırasında uygulanması gerekenler

Çalışma Alanının Belirlenmesi

• Evde çalışma yapmak işte çalışma yapmak kadar kolay olmayabilir. Evde çalışırken odaklanma sorunu yaşanmaması için önce çalışma alanının belirlenmesi ve hazırlanması faydalı olacaktır.

• Belirli bir odanın belirli bir bölümünün çalışma alanı olarak belirlenmesi ve çalışma masasın da sadece iş için kullanılacak bilgisayar, not defteri vb araçların bulundurulması gibi.

 Çalışma Sisteminin Oluşturulması

• Evde yaşadığınız ailenize veya arkadaşlarınıza, çalışma sırasında sizinle ne zaman iletişime geçmeleri gerektiği hakkında bilgi veriniz. Birlikte bazı kurallar belirleyin ve bu kurallara uyulması konusuna özen gösterin. Sürekli işin bölünmesi vb durum ekstra strese sebep olabilir.

İş Rutinlerini Belirlenmesi

• İşe başlama saati, işin bitiş saati, dinlenme saatleri vb planlamaları yapıp bu planlamalar dahilinde çalışmaya özen gösterin.

• İş yerine gidenler için uyanıp hazırlanmak, ev – iş arası yol süresi, iş arkadaşlarıyla günaydın sohbetleri derken bir gün başlangıcı ister istemez yapılıyor.

• Ancak, evdeyken kalkıp en fazla başka bir odaya geçiş yaparak çalışmaya başlamanız gerekiyor. Bu da vücudu uyandırmak, çalışmaya adapte olmak için daha zor bir süreç.

• Bazı rutinler ile bu adaptasyonu sağlamaya çalışın.

• Sabah kalktıktan sonra kahvaltı yapmak, 10 dakika müzik dinlemek ardından kahve içmek gibi rutinler belirleyerek kendinizi çalışmaya hazır hale getirin.

Çalışma Ortamının Oluşturulması

• Çalışma ortamında yeterli temiz hava olmasına dikkat edin.

• Gürültülü ortam çalışma verimini ve odaklanmayı düşürecektir. Belirli aralıklar ile müzik dinlemek rahatlamayı sağlayacağından çalışma verimini artırabilir.

• Çalışma için ideal hava sıcaklığının 22 derece civarındadır. Çalışma alanınızın sıcaklığının uygun olmasına özen gösterin

• Ortam aydınlatmasının yeterli olduğundan emin olun. Ekrana ışığın yansımasını engelleyin.

• Çalışma ortamında yeterli aydınlatma yoksa ve ekrana ışık yansıyorsa, bu gibi durumlar gözlerin yorulmasına ve bozulmasına sebep olabilir.

EKRANLI ARAÇLAR İLE ÇALIŞMA

• Evde çalışma yaptığımız süre içerisinde kas iskelet sistemi rahatsızlıkları yaşamamak için yapabileceğimiz bazı çalışmalar vardır.

• Bu konulara dikkat edilmesi gün içerisinde rahat çalışılmasını ve ilerleyen süreçte kas iskelet sistemi rahatsızlıklarının yaşanmamasını sağlayacaktır.

Masa Düzeni

• Çalışma masasının üstünün çok dağınık olmaması ve ergonomik açıdan rahat kullanabileceğimiz şekilde olması. (Sık kullandığımız kalem, mouse, klavye, telefon vb araçların rahat ulaşım mesafesinde olmasının sağlanması faydalı olacaktır. Bu mesafenin belirlenmesi için kullanılan pratik yöntem iki dirseğiniz masanın üstünde iken yay çizebilirsiniz. Bu yay içerisinde kalan kısım aktif kullanım bölgesidir. Vücudumuz hareket etmeden elimizin ulaştığı maksimum alan ise daha az kullandığımız araçları koymamız gereken alandır.)

• Oturuş şekli sandalyeyi tamamen kullanarak dik bir şekilde ve ayaklar yere tam basacak şekilde olmalıdır. Ayaklar yere tam basmıyor ise ayakların altına yükseltici koyulması faydalıdır.

• Dirsekler masanın hizasının biraz üstünde 90-110 derece olmalıdır.

• Bileklerin bükülmeden çalışılmasına dikkat edilmelidir.

• Baş boyun düz olmalıdır. Öne eğik olmamalıdır.

• Gözler monitör seviyesinin hafif üstünde olmalıdır.

• Bel kısmı desteklenen sandalyeler kullanılmalıdır.

• Laptop yükselticisi kullanılıyorsa ek mouse ve klavye ile birlikte kullanılmalıdır.

Gözlerin Korunması

• Ekranlı araçlarda uzun süreli çalışmalarda göz rahatsızlıkları yaşamaması için 15 dakikada bir kısa dinlenme yapılması gerekmektedir. Gözlerinizi kısa süreliğine ekrandan alıp etrafa bakın.

• Gözlerin yorulmasını azaltmak için kullanılan yazı karakterlerinin gözleri yormayacak şekilde seçilmesi ve yazı boyutlarının uygun büyüklükte olmasına dikkat edilmelidir.

• Aynı zamanda ekrana ışığın yansıması da gözleri yoracağı için, ekranın ışık yansımayacak şekilde konumlandırılması gerekmektedir.

Kas – İskelet Sisteminin Korunması

• Uzun süreli oturmak kaslarda yorgunluğa ve dolaşım sorunlarına yol açar.

• Bu sebepten her saat başı 15 dakika kalkıp hareket yapın. Masa etrafında veya ev içerisinde yürümek, hareket etmek veya çay ya da kahve almak için hareket etmek dinlendirici olacaktır.

• Gün   içerisinde bazı egzersizleri belirli periyotlar ile yaparak kaslardaki yorgunluğu ve gerginliği azaltabilirsiniz.

• Bu egzersizlerden bazılarına örnek olarak bakalım.

EGZERSİZLER

Sırtınızı sandalyeye değdirmeden dik bir şekilde sandalyeye oturun. Ayaklarınızı kalça genişliğinde açık tutun.

Sırtınız düz bir şekilde sağ dizinizi göğsünüze doğru kaldırın ve karın kaslarınızı içeriye doğru kasın. Sırasıyla her iki bacağınızla bu egzersizi 20-30 defa tekrarlayın.

Sandalyenin iki yanını ellerinizle tutun.

Sırtınızı dik tutarak, dizlerinizi göğsünüze doğru kaldırın. Karın kaslarınızın kasılmış olmasına dikkat edin.

Ayaklarınızı yere indirin, ama yere dokundurmayın.

Bu hareketi 10-20 defa tekrar edin.

Sandalyenin ucuna sırtınız dik bir şekilde oturun ve iki elinizle sandalyenin kenarlarına tutunun. Vücudunuzu yana eğin ve sadece tek kalçanız üzerine oturun.

Bacaklarınızı birleştirin ve iki dizinizi göğsünüze doğru kaldırın. Başlangıç pozisyonuna gelin ve diğer tarafa yönelin.

Bu hareketi her iki yön için 10-20 defa tekrar edin.

Ayaklarınızı yere koyun. Kollarınızı omuz hizasında açın. Üst vücudunuzu sağa çevirin, eğilin ve sağ elinizle sol ayağınıza dokunun.

Bu hareketi sırasıyla her iki taraf için 20-30 defa tekrar edin.

Sandalyede otururken, sandalyenin kollarını sıkıca tutun.

Vücudunuzu kalçalarınız ve bacaklarınız havada asılı kalacak şekilde sandalyeden kaldırın. Karın kaslarınızı kullanarak dizlerinizi göğsünüze doğru kaldırın.

Bu pozisyonda en az 15-20 saniye kalın, daha sonra yavaşça başlangıç pozisyonuna dönün ve kısa bir ara verin.

Bu egzersizi 4 sefer tekrar edin

Sırtınızı sandalyeye değdirmeden dik bir şekilde sandalyeye oturun. Ellerinizi başınızın arkasına koyun.

Sağ dizinizi göğsünüze doğru kaldırın ve aynı zamanda sol dirseğinizi dizinize değecek şekilde eğin.

Başlangıç pozisyonuna dönün ve bu hareketi 15 defa tekrarlayın.

Bu egzersizi 4 set yapabilirsiniz.

EVDE GÜVENLİ ÇALIŞMA

• Dolapların Sabitlenmesi

• Mümkün       ise        kendi   güvenliğiniz     için      ve        varsa   çocuklarınızın güvenliği için dolapları ve rafları devrilmemesi için sabitleyin.

• Kabloları takılmaya sebep olacak şekilde kullanmayın. Etrafta takılıp düşmenize sebep olacak eşya bırakmayın.

• Isı kaynaklarının  yanında elektrik kablosu, telefon vb      yanıcı malzeme bırakmayın.

• Evinizde ilk yardım malzemeleri ve yangın tüpü bulundurulması da tavsiye edilir.

• Elektrik tesisatının toprak hattına ve kaçak akım rölesine bağlanması tavsiye edilir. Bu sayede elektrik kaçağı ve elektrikten kaynaklı yangın riskini minimize edilir.

• Dış izolasyonu deforme olmuş kabloları kullanmayın.

• Arızalı priz varsa tamiri yapılmadan kullanmayın.

• Tek hattan çok fazla akım çekilmesine sebep olmaması için çoklu prizlere aşırı yüklenmeyin.

• Korona virüs bulaşmasını ve yayılmasını engellemek amacı ile evden çalışma yapılmaktadır. Bu alınabilecek en önemli tedbirlerdendir.

• Evden çalışma sistemine geçiş yapılması demek zorunlu olmadıkça hayatı evde idame ettirmek demektir. Bu sebepten zorunlu olmadıkça dışarı çıkılmamalıdır.

• Evde çalışma süresi boyunca önerilerimize dikkat edilmesini tavsiye ederiz.

KORONA VİRÜSÜNE KARŞI EVDE UYGULANMASI GEREKENLER

1. İhtiyaçlar doğrultusunda dışarı çıkılması zorunlu durumlarda eve her dönüşte dezenfekte olunması gerekmektedir.

2. Evde hijyen kurallarına uyulmalıdır. Kıyafetler 60 derecede yıkanmalıdır. Kapı kolları günde bir kez dezenfektan veya 1/100 ozonlu su ile dezenfekte edilmelidir.

3. Dışarıdan gelen kargo ve siparişleri alırken gelen kişi ile mesafe korunmalıdır. Gelen paket alındıktan sonra da mutlaka eller sabunlu su ile en az 20 saniye boyunca yıkanmalıdır.

4. Eve misafir kabul edilmemelidir. Misafir geldiği zaman hijyen ve el yıkama kurallarına ve sosyal mesafeye dikkat edilmelidir.

5. Beslenme ve uyku düzeni bozulmamalıdır. En az 7-8 saat uyku ve düzenli dengeli beslenme bağışıklık sistemi için önemlidir.

6. Her öğünde mevsim meyveleri ve yeşil yapraklı sebze yenmelidir.

7. Çalışma odanızı ve yaşam alanınızı sık sık havalandırın. Odalar her gün en az 1 kez en az 30 dakika havalandırılmalıdır.

8. Evin ortak alanlarını kullanırken dikkatli olun. Gerekli durumlarda maske veya eldiven kullanın.

9. Sağlık Bakanlığının önerdiği 14 kurala uyun.

ACİL DURUM ANINDA YAPILMASI GEREKENLER

 

• Sizde veya yakınınızdaki kimselerde korona belirtileri var ise özellikle yüksek ateş, kuru öksürük ve nefes darlığı 184 aranmalı ve virüs’ün yayılmaması için dışarı ile temasın kesilmesi tavsiye edilir.

• Belirti gösteren kişinin maske ve eldiven takarak sağlık kuruluşuna ambulans veya taksi veya özel araç ile arka koltukta tek başına sosyal mesafeye ve temasa dikkat ederek yönlendirilmesi gerekmektedir. Belirti gösteren veya tanı almış kişiyle yakın temasta olan kişilerin belirtiler açısından 14 gün kendilerini evde karantinaya almaları önerilir.

• Semptom durumunda veya semptom olmaksızın korunma, önleme ve tedavi amaçlı olarak virüse karşı doktorun önermediği hiçbir ilacı kullanmayın kullandırtmayın.

• En önemli konu panik olmamak, kulaktan dolma veya sosyal medyada yayınlan uzman kuruluşlarca onaylanmamış tavsiyelere uymamaktır.